Tillbaka

Hej! Nu är jag tillbaka efter ett långt uppehåll, idag har jag nämligen köpt mig en ny dator, samt
photoshop. Det ska bli så kul att med hjälp av bilder visa vad jag har haft för mig senaste tiden! 
Jag upplever dock att kvalitén försämras när jag laddar upp bilder på bloggen, trots att jag sparar
de som "spara för webb". Någon som kanske kan veta vad det beror på? Vi hörs snart igen med
massvis med bilder!
 
Allmänt | |
#1 - - Anonym:

Spara inte för webb :)

#2 - - Linnéa:

tycker inte kvaliteten/färgerna i bilden blir lika bra när man sparar till webb..
testa istället att förminska bilden till den storleken du publicera i på bloggen (kortkommando i photoshop: ctrl/cmd+alt+ i) sedan väljer du filtret "high pass" i fliken: filter->other->high pass. Jag använder radie 0,2 och klicka "ok". Sedan klickar du in på "fade high pass" under fliken "edit" (eller kortkommando: ctrl/cmd+shift+f) och väljer "linear light" med 100% opacity.
sedan sparar du som vanligt och laddar upp på bloggen!

Detta gör så att bilden inte behöver förminskas och bli sämre när den laddas upp för den redan är i rätt storlek och "high pass" gör konturerna i bilden skarpare och bilden får på så sätt bättre skärpa.
Hoppas inte min "amatör"-förklaring var allt för rörig och hoppas du tycker det funkar bättre :)

Upp